نغمات لحن شيري ني ماريا

موسيقى ترنيمة أخطيت و راجع تانى



موسيقى ترنيمة أخطيت و راجع تانى

حمل

من هنااااااااااااااا





كلمات ترنيمة أخطيت وراجع تانى ليك

1- أخطيت وراجع تاني ليك نادم خاضع بين إيديك
ياما بجرمي جنيت عليك وقلبي عمره ما حس بيك
كل يوم خطايايا تزيد كل يوم باسمر إيديك
وسط العالم كنت ناسيك كل يوم باسمر إيديك
القرار - أخطيت وراجع تاني ليك
2- دموع الندم جوه عيني كل دمعة حزينة في
بتفكرني بكل خطية بكيت قلبك علي قبل عيني
عشت كتير في الأنانية عامل إن الدنيا لي
ونسيت إنك إنت فادي عامل إن الدنيا لي
3- أخطيت وراجع تاني ليك وأبدأ معاك من تاني
أشوف النعمة جوه عينيك وعمري ما أسيبك لو لثواني
بعد ما شفت العطف فيك هارمي كل ذنوبي ورايا
وأرجع تاني لحضن سمايا بعد ما شفت العطف فيك هارمي كل ذنوبي ورايا




إزاي طفلك يحس إنك بتحبه؟

إزاي طفلك يحس إنك بتحبه؟







أيقونة العذراء المطعونة

أيقونة العذراء المطعونة





في دير فاتوبيذي توجد هذه الأيقونة في الدهليز المؤدي من كنيسة القديس ديمتريوس إلى الكنيسة الكبرى. سبب تسمية هذه الأيقونة بالمطعونة هو أنه في أحد الأيام أبطئ مرة الشماس القندلفت بسبب انشغاله في تنظيف الكنيسة وأتى إلى المائدة بعد الجميع طالباً غذاءه. فرفض المسؤول عن المائدة أن يعطيه منبّهاً إياه على وجوب الحضور في الوقت المحدد لأنه هكذا تفترض الحياة المشتركة. (هذه الحادثة تكررت عدة مرات). فانفعل الشماس وعاد إلى الكنيسة وتلفّظ وهو في حالة من الغضب أمام الأيقونة بهذه الكلمات: (يا والدة الإله حتى متى أخدمك؟ إني أتعب وأتعب وليس لدي شيء حتى ولا كسرة خبز تشددُّ قواي المنهوكة).

قال هذا وأخذ السكين الذي كان يزيل به الشمع عن المصابيح وطعن به خدّ السيدة العذراء الأيمن. فانغرست السكين فيها فاصفرّ للحال رسم العذراء وفار الدم من الجرح فسقط الطاعن وعمي ويبست يده.

علم به رئيس الدير مع الرهبان فبدؤوا الصلاة من أجله بحرارة مدة ثلاث سنين كان خلالها هذا الراهب لا يفارق المكان الذي اتخذه في زاوية أمام الأيقونة حيث كان يبكي بدموع التوبة، ويصلّي بحرارة من أجل المغفرة.

بعد ثلاث سنين أعلن له بأنه قد صفح عنه، فقبل وفاته ظهرت له السيدة العذراء وأفرحته بالعفو عنه. ولكن أنذرته بأن يده الجسورة لا بد وأن يحكم عليها في مجيء المسيح الديّان. ومنحته الصفح والرحمة فأبصر وعاد كما كان، أما يده فبقيت يابسة حتى مماته.

عندما كشفت بقاياه بعد ثلاث سنين من دفنه على عادة رهبان جبل آثوس، انذهل جميع الأخوة من المنظر لأن أعضاء الدفين كانت كلها نيّرة وعليها علامة الرحمة الإلهية. أما يده الجسورة التي طعنت الأيقونة المقدسة فبقيت غير بالية وسوداء حتى الآن وتعرض أحياناً على الزائرين موضوعة في صندوق تحت الأيقونة العجائبية، تذكيراً بالأعجوبة وإرشادا لهم، أما أثر الدم فهو باق حتى الآن كما هو واضح في الأيقونة.




مستقبل المسيحية في مصر - القمص إبرام سليمان




مستقبل المسيحية في مصر - القمص إبرام سليمان











أيها الفخاري الأعظم - القس أنطونيوس داؤد

أيها الفخاري الأعظم - القس أنطونيوس داؤد





أيها الفخاري الاعظم.mp3

http://www.4shared.com/mp3/Wx3xT09fce/___online.html







ايها الفخارى للقمص انطونيوس داود متى

أيها الفخاري الأعظم
 للقمص انطونيوس داود متى
راعي كنيسة السيدة العذراء والقديس اثناسيوس الرسولي بمدينة نصر








ترنيمة إبنى ساكت مش بيحكى




ترنيمة إبنى ساكت مش بيحكى








للتحميل

ابنى ساكت مش بيحكى.mp3

http://www.4shared.com/mp3/NhqdN_jPce/___.html



ابنى ساكت مش بيحكى قال يا أمى أوعى تبكى
كان جوايا كان معايا أوعى تبقى دى النهاية
يا الهى يا حبيبى قدرى كان ونصيبى ابنى يموت بصليبى
علشان يفدى الانسان
يا دنيا قومى وشوفى النار اللى فى جوفى أنا هبكى من خوفى
وأنتى افرحى بالأيمان

كان بيجينى يقول يا امى ويناجينى فى عز همى دمه سال دا ولا دمى
هيفرقنى قبل الاوان
كنا واحد واتقسم شافنى شاور وابتسم رغم حزنه والألم
مانسنيش وسط اللى كان

كنت ماشية وراك هناك نفسى اشيل العار معاك
لو أموت يا ابنى فداك راح أموت لكن عشان أنت فادى للزمان

ايوه حاسه بيك وعارفة أيوه شاهدة ايوة شايفة
يا الهى يا حبيبى قدرى كان ونصيبى ابنى يموت بصليبى
علشان يفدى الانسان
يا دنيا قومى وشوفى النار اللى فى جوفى أنا هبكى من خوفى
وأنتى افرحى بالأيمان






شريط ريشة طايرة - فريق سانت دميانة

أيقونات مشغولة للسيدة العذراء

أيقونات مشغولة للسيدة العذراء








يتم التشغيل بواسطة Blogger.